Футбол і націєтворення (закінчення)
(Початок у попередньому записі)
Беручи до уваги усе наведене, можна, зрештою, перейти до обговорюваної сьогодні українсько-російської першості та пошукати ті точки зору, за яких вона набуватиме якого-будь сенсу. На нашу думку, таких точок зору принаймні дві, й обидві (явно чи імпліцитно) прочитуються в світогляді тих, хто ратує за цю ідею (яка з них при тому переважає, то вже друге питання, яке, ймовірно, не до кінця зрозуміле і для самих адептів ідеї). Спільним для обох точок зору є нерозрізнення російських та українських клубів (і, ширше, народів, культур) на предмет «свій» – «чужий», тобто зарахування і перших, і других до категорії «наші» (що, як показано вище, і надаватиме сенсу потенційним змаганням). Відмінності починаються там, де пробуємо детальніше з’ясувати спосіб взаємин між цими елементами цілого – спосіб, що корелює й зумовлюється, в кінцевому підсумку, зовнішніми щодо футболу чинниками – ідеологією та ідентичністю.
Відповідно до першої точки зору, українці та росіяни, попри несуттєві розбіжності, становлять єдину націю – дарма, що (тимчасово) розтяту державними кордонами – відтак, об’єднана першість де-факто буде національною. Емпіричне дослідження висловлювань прихильників об’єднання потверджує дану тезу: значна частина тих, хто обстоює спільну першість, здебільшого не розрізняють Львів, Харків, з одного боку, і Томськ та Москву, із іншого, бачачи їх однаково «нашими». Представники другої точки зору, хоча й визнають за Україною та Росією досить вагомі відмінності, вбачають їх частинами більшого цілого (східнослов’янської єдності, СНД а чи «Русского мира»), в межах якого можна й потрібно проводити спільну першість. Втім, очевидно, що, як би ми не розглядали ту останню на початках, з часом вона неминуче набуватиме ознак національної, а значить, розмиватиме українську ідентичність, мінятиме ментально-географічні уявлення і вестиме до логічного під цим кутом зору питання про спільну (національну) збірну.
Насправді, одного разу ми вже проходили подібний сценарій. Єдиний чемпіонат із футболу, що розігрувався в СРСР, й єдина збірна, яку збирали з представників республік, посутньо були державними, а не національними явищами. Можна сказати більше: у 1920-х, коли союзну першість, долаючи організаційні негаразди, лише починали впроваджувати (зазначимо, на кілька років пізніше від перших республіканських змагань), почасти вона сприймалася (та й подавалася) як міжнародна і корелювала за статусом із Спартакіадою народів Союзу РСР. Втім, у післявоєнний час, коли інтернаціональну риторику заступила ідеологія «нової історичної спільності радянського народу» (себто свого роду нації), єдина першість, а надто – єдина збірна постали яскравою маніфестацією вже національного принципу, яку світ сприйняв за чисту монету. Іменуючи свою збірну радянською, держава виходила на міжнародну арену в одній особі, за якою незримо й безмовно стояли чергою безіменні (бо не називані по іменах) народи, приречені на асиміляцію та забуття.
Таким чином, об’єднаний українсько-російський чемпіонат із футболу не тільки розмиватиме українську ідентичність зсередини, але й затиратиме образ українців у світі, знову зливатиме його з образом росіян, зводячи нанівець ті старання, що їх докладалося двадцять років, аби навчити іноземців їх розрізняти. Річ в тім, що прецедентів об’єднання футбольних першостей світ дотепер не знав. Розуміючи згубність такого кроку, кожна, навіть найменша нація прагне розігрувати національні змагання, маніфестуючи тим свою окремішність та ідентичність. Звісно, у плані видовищності шотландці й ірландці виграли б, об’єднавшись з англійцями, але в ширшому, історичному вимірі дістали б національні проблеми. На жаль, в нас цього не розуміють і ладні «купувати» видовище коштом національної ідентичності. Чи не завелика ціна?
Беручи до уваги усе наведене, можна, зрештою, перейти до обговорюваної сьогодні українсько-російської першості та пошукати ті точки зору, за яких вона набуватиме якого-будь сенсу. На нашу думку, таких точок зору принаймні дві, й обидві (явно чи імпліцитно) прочитуються в світогляді тих, хто ратує за цю ідею (яка з них при тому переважає, то вже друге питання, яке, ймовірно, не до кінця зрозуміле і для самих адептів ідеї). Спільним для обох точок зору є нерозрізнення російських та українських клубів (і, ширше, народів, культур) на предмет «свій» – «чужий», тобто зарахування і перших, і других до категорії «наші» (що, як показано вище, і надаватиме сенсу потенційним змаганням). Відмінності починаються там, де пробуємо детальніше з’ясувати спосіб взаємин між цими елементами цілого – спосіб, що корелює й зумовлюється, в кінцевому підсумку, зовнішніми щодо футболу чинниками – ідеологією та ідентичністю.
Відповідно до першої точки зору, українці та росіяни, попри несуттєві розбіжності, становлять єдину націю – дарма, що (тимчасово) розтяту державними кордонами – відтак, об’єднана першість де-факто буде національною. Емпіричне дослідження висловлювань прихильників об’єднання потверджує дану тезу: значна частина тих, хто обстоює спільну першість, здебільшого не розрізняють Львів, Харків, з одного боку, і Томськ та Москву, із іншого, бачачи їх однаково «нашими». Представники другої точки зору, хоча й визнають за Україною та Росією досить вагомі відмінності, вбачають їх частинами більшого цілого (східнослов’янської єдності, СНД а чи «Русского мира»), в межах якого можна й потрібно проводити спільну першість. Втім, очевидно, що, як би ми не розглядали ту останню на початках, з часом вона неминуче набуватиме ознак національної, а значить, розмиватиме українську ідентичність, мінятиме ментально-географічні уявлення і вестиме до логічного під цим кутом зору питання про спільну (національну) збірну.
Насправді, одного разу ми вже проходили подібний сценарій. Єдиний чемпіонат із футболу, що розігрувався в СРСР, й єдина збірна, яку збирали з представників республік, посутньо були державними, а не національними явищами. Можна сказати більше: у 1920-х, коли союзну першість, долаючи організаційні негаразди, лише починали впроваджувати (зазначимо, на кілька років пізніше від перших республіканських змагань), почасти вона сприймалася (та й подавалася) як міжнародна і корелювала за статусом із Спартакіадою народів Союзу РСР. Втім, у післявоєнний час, коли інтернаціональну риторику заступила ідеологія «нової історичної спільності радянського народу» (себто свого роду нації), єдина першість, а надто – єдина збірна постали яскравою маніфестацією вже національного принципу, яку світ сприйняв за чисту монету. Іменуючи свою збірну радянською, держава виходила на міжнародну арену в одній особі, за якою незримо й безмовно стояли чергою безіменні (бо не називані по іменах) народи, приречені на асиміляцію та забуття.
Таким чином, об’єднаний українсько-російський чемпіонат із футболу не тільки розмиватиме українську ідентичність зсередини, але й затиратиме образ українців у світі, знову зливатиме його з образом росіян, зводячи нанівець ті старання, що їх докладалося двадцять років, аби навчити іноземців їх розрізняти. Річ в тім, що прецедентів об’єднання футбольних першостей світ дотепер не знав. Розуміючи згубність такого кроку, кожна, навіть найменша нація прагне розігрувати національні змагання, маніфестуючи тим свою окремішність та ідентичність. Звісно, у плані видовищності шотландці й ірландці виграли б, об’єднавшись з англійцями, але в ширшому, історичному вимірі дістали б національні проблеми. На жаль, в нас цього не розуміють і ладні «купувати» видовище коштом національної ідентичності. Чи не завелика ціна?
18 коментарів
Футбол — не хокей, в якому існують міждержавні ліги, і цього в жодному випадку не допустить і ФІФА. Тому про «розмивання української ідентичності зсередини і затирання образу українців у світі, зливання його з образом росіян, ...«купівлю» видовища коштом національної ідентичності» можете не переживати! :))
Втім, ми з Вами про різні речі. Ви виходите з вигоди / невигоди для федерацій, а мене цікавлять феномени колективної свідомості. На тому рівні проблема існує, порушується, обговорюється, ідея підтримується / заперечується, але винятково іманентно, тобто із царини самого футболу. Я запропонував погляд на проблему із зовнішньої стосовно нього, але залежної від нього сфери — становлення національної ідентичності.
Політика — це співжиття людей. і спорт — це теж політика, інколи — велика політика.
Думаю, що нам не загрожували б ніякі чемпіонати, якби ми твердо стояли на ногах своєї державно-політичної ідентичності.
Між іншим, «Собачье сердце» я читав; втім, раз уж Ви так любите літературу, то маю для Вас пару цитат в тему. «Поэтом можешь ты не быть — но гражданином быть обязан» (Некрасов). Ну але якщо поетові можна, то чим спортсмен гірший?! Або так: «Людина — політична тварина» (Арістотель). Чи Ви хочете сказати, що спортсмен — не людина? От і робіть висновки.
Та й, зрештою, пане Альберте, якщо ця тема, за Вашим же висловом, не вартує уваги людини, обізнаної у спорті, чого ж Ви з такою затятістю взялися до її обговорення? Бороните аполітичність спорту? Чи його інтернаціональність? То не поборюйте вітряків: і політика, і національна складова — його невідємні атрибути. Я скажу більше: уся ця Ваша борня за т. зв. аполітичність спорту зраджує Вашу ж не меншу заангажованість у політику, яка описується нелюбовю (ненавистю) до націоналізму. От бачите? Ви ту політику в двері, а вона через вікно…
А чому ви в такому випадку не згадуєте багаторічну участь київського «Сокола» у відкритій першості Білорусі? Це не порушує національної ідентичності?
Щодо відкритих першостей, то такі мають місце і в тенісі, але це інший підхід. За логікою, відкрита першість (і щодо тенісу це справедливо) не може мати чітко окресленого національного складу учасників. Скажімо, Australian Open як такий не є чемпіонатом Австралії, це чемпіонат, що проходить в Австралії, і заявитися на нього може будь-хто. Теоретично такі першості можна проводити і в футболі — але це принципово інша річ, ніж чемпіонат, де поєднано лише клуби двох конкретних країн.
Скажу чесно, не знаю, який регламент у відкритій першості Білорусі, яле якщо вони послідовні, то теоретично могли б припускати участь будь-якої команди, яка б захотіла заявитися і відповідала всім потрібним (організаційним, фінансовим) умовам.
Втім, національний аспект навіть у відкритих першостях не скасовується — вболівання відбувається за представників країн. Саме через строкатий склад учасників тут не відбувається розмивання ідентичності, а, навпаки, увага фокусується на своєму представникові (як і в футбольних міжнародних змаганнях).
Про міжнародний аспект клубних змагань у статті я свідомо не згадував, але тепер, мабуть, слушний час. Коли «Шахтар» взяв Кубок УЄФА, його звитягу вітала вся Україна. То про що, як не про «окрему націю», тут ідеться? (Звісно, серед особливо палких шанувальників «Динамо» були й такі, хто не зрадів перемозі, але це не касує її національного масштабу).
Для мене націоналізм — це повага до людини і її роду. Тут Ви наче підтримали мою думку.
І ще. «в СРСР та США ніхто не кричав та не кричить про націєтворення і спорт» — так, але дуже суттєво і методично, в тому числі через спорт, здійснюють націєтворення нових імперських націй.
Інша річ спорт (в данному випадку Футбол) і держава. Тут співставлянь може бути мільон.
Деякі свої враження на цю тему я виклав в статті про Олімпіади
До автора — як Ви думаєте навіщо двом країнам розмови про спільний чемпіонат? Може тут справа лише в грошовій вигоді (32 топ матчі за сезон, з проданими квитками, правами на трансляцію, атрибутикою, рекламою, відкатах за трансфери і т.і.) коли протистояння двох держав буде лише вдалим комерційним ходом ділків від Футболу…
Щодо комерційного аспекту, то я так само цілком свідомо його не торкався, що й пояснив у вступі.